Norah Morgan i Juliana Saxton: Učitelj u ulozi

Predhodna « 1 2 3 4 5 6 7 8 » Slijedeća

5. Uloga: Vlast suprotstavljena skupini
Status: visok
Odnos: Manipulator (vidljivo), Ovlastitelj (skriveno)
Opis: Razlikuje se od uloge pod br. 1 po tome što učitelj nije vlast nad skupinom, već predstavnik neke druge skupine i u tom svojstvu im se suprotstavlja. Učenici moraju poznavati pravila dramske igre. Izbor uloge mora biti primjeren! (Tako “Svemirac” u samostanu može izazvati krive poteškoće, ali “Sretni dobitnik na lutriji” koji ulazi u priču o Pepeljugi da bi uzeo svoju nagradnu bundevu ima šanse!
Prednosti: Učenici se brinu o sebi. Učitelj može povećati ili smanjiti pritisak, prema procjeni. Može izazvati i pojedinca i cijelu skupinu. Napetost je u zamišljenom svijetu.
Nedostaci: Kroz ulogu visokog statusa učitelj mora osjetiti sposobnost učenika da rade kao jedinstvena grupa kao i sposobnost da prihvate vođu koji se pojavi. “Svrgnuće” je moguće samo ako se pravila igre ne poznaju ili ne prihvaćaju.
Mogućnosti učenja: Uporaba umijeća govora, postavljanja pitanja i raspravljanja. Upoznaju što znači raditi pod pritiskom, poštovati vlastiti i suprotstaviti se tuđem autoritetu. Mogu postati svjesni nužnosti prihvaćanja vlasti za dobro čitave grupe te poteškoća pri uporabi jezika kad se radi pod pritiskom.
Primjeri:

Kraljevstvo: Republikanac
Svemirski brod: Biće iz svemira
Bolnica: Povjerenik koji obavlja inspekciju
Samostan: Biskup

6. Uloga: Vražji odvjetnik
Status: visok
Odnos: Manipulator
Opis: Učitelj je član skupine, ali dovodi u pitanje njihove odluke pretežito tonom glasa, grimasama i tjelesnim držanjem. Njegovi izazovi moraju biti snažni i mora biti spreman da te izazove potkrijepi.
Prednosti: Slično kao pod br. 5 kad je grupa izložena pritisku. Ova uloga daje priliku razredu da brani svoje ideje i odluke, zatim da se pojave vođe te da se stvori jaka odanost cilju.
Nedostaci: Kao i pod br. 5, ali učitelj mora biti siguran da njegovo protivljenje neće dovesti do rasapa razreda i do prihvaćanja njegovih prijedloga, čime bi se preobrazio u Vlast. Učitelj mora uvjeriti ostale da mu je uloga logična i njegovi nagovori pošteni te da ima pravo pripadati grupi.
Mogućnosti učenja: Kao i pod br. 5, ali s malom razlikom, budući da je učitelj član skupine prihvaćen bona fide (u dobroj vjeri). Ta vrsta pripadnosti dopušta mu da postavlja lična pitanja i daje osobne komentare o stavovima i raspoloženjima pojedinaca.
Primjer:

Kraljevstvo: Buntovnik
Svemirski brod: Astronaut koji je izgubio vjeru u svrhu putovanja
Bolnica: Kirurg s novom tehnikom operiranja
Samostan: Nadzornik sjemeništaraca / Nadzornica novakinja

7. Uloga: Odsutan
Status: srednji
Odnos: Ovlastitelj
Opis: Učitelj može biti u bilo kojoj od uloga br. 1,2,3 ili 6, dolazeći kao netko iz grupe tko je neko vrijeme izbivao i “ne zna što se događa”, pa od učenika skuplja obavijesti o tome što se dogodilo za vrijeme njegova izbivanja. Primjerice: “Što ste odlučili dok me nije bilo?” Zapamtite da učitelj zapravo ne napušta prostor, ali je izvan uloge i neupadljiv. On može ali i ne mora čuti što učenici namjeravaju.
Prednosti: Daje mogućnost usporavanja rada grupe koja je sklona akciji. Ova uloga nudi više od puke mogućnosti da se provjeri pamćenje. Dijalog, potican odgovarajućim učiteljevim pitanjima, može postati razmišljanje o tome što se događa.
Nedostaci: Učitelj mora prihvatiti obavijesti učenika čak i onda kad zna da one nisu točne i mora potisnuti svoje znanje o tome. Može ipak sumnjičavo pitati: “Jeste li sigurni?” ili “Slažete li se svi?”
Mogućnosti učenja: Učenici vježbaju umijeće govorenja i poučavanja. Stječu iskustvo prepričavanja i opisivanja događaja, ponovno proživljavaju što se dogodilo, razmišljaju o tome i o posljedicama. Osnažuju skupne odluke, podupiru druge u skupini.
Primjeri:

Kraljevstvo: Križar koji se vratio iz Svete zemlje
Svemirski brod: Nadzorna služba koja provjerava izvješće
Bolnica: Stari kirurg u prvoj posjeti odjelu nakon umirovljenja
Samostan: Netko tko je novicijat prošao u drugom samostanu

8. Uloga: Vlast izvan zbivanja
Status: visok / srednji
Odnos: Pomagač
Opis: Učitelj obično u ulozi službenika koji je na usluzi grupi, ali poticaj dolazi od njih. On je tu da pruži traženi savjet i da skrbi da, kad se radi u manjim grupama, sve one rade u istom smjeru.
Prednosti: Učitelj je promatrač, ali može nadzirati akciju suprotstavljajući se prelaganim rješenjima i skrbeći da svi članovi budu zaposleni i uključeni u dramsko zbivanje.
Nedostaci: Učitelj gubi nadzor nad učenjem ako se učenici, u slučaju da ga ne trebaju, zatvore u vlastitu dramsku igru. Često je teško učitelju uključiti se u takvu situaciju bez posezanja za ulogom Vlasti.
Mogućnosti učenja: Učenici vježbaju umijeće slušanja, govorenja i tehničkog izražavanja. Stječu iskustvo samostalnog učenja, zatim učenja od suučesnika kao i to kako učinkovito koristiti vlast.
Primjeri:

Kraljevstvo: Komornik (Dvorski upravitelj)
Svemirski brod: Koordinator
Bolnica: Upravitelj
Samostan: Časni otac /Časna majka

9. Uloga: Sporedna uloga
Status: visok / srednji
Odnos: Pomagač
Opis: Ovdje učitelj nema posebnu ulogu osim kao netko tko ima pravo biti tu i postavljati pitanja. Prvenstveno se koristi da pomogne učenicima izgraditi osnovnu situaciju, a ponekad i za nadzor kad se radi o manjim skupinama i kad učitelj želi znati što se događa.
Prednosti: Zbog neodređenosti uloge čini se da učitelja ne zanimaju naročito glavne dileme situacije, pa se javlja prilika za izražavanje osobnih razmišljanja i raspoloženja. Uloga omogućava produbljivanje razumijevanja zbivanja te njegovo usporavnje i to bez potpunog ulaženja u ulogu. Učenici mogu utjecati da učitelj potpunije uđe u ulogu ako bi to bilo potrebno, ali oni općenito prihvaćaju njegove intervencije bez pretjerana ispitivanja “tko je on zapravo”.
Nedostaci: Ako učitelj nije pažljiv u biranju načina ispitivanja može doći do zabune. Tada se pretvara u ispitivača. Učitelj može oslabiti koncentraciju ako ne upozori skupinu da će im se pridružiti u ulozi. Učitelj ne smije biti uhvaćen bez odgovarajuće uloge, jer se čitavo dramsko zbivanje može za čas pretvoriti u: “Što ovaj uhoda ovdje radi?”
Mogućnosti učenja: Vježbanje umijeća govorenja kroz slušanje i odgovaranje na pitanja. Stjecanje iskustva građenja zajedničke odanosti izvršenju zadatka kroz učiteljeva pitanja. Mogu postati svjesni neophodnosti igranja i zadržavanja uloge.
Primjeri (Izbor uloge ovisi o dramskoj radnji, a ovdje naznačujemo neke uloge kao prijedloge):

Kraljevstvo: Putujući pjevač, Glasnik, Dvorjanin
Svemirski brod: Ako su učenici u svemirskom brodu, onda se ne možete tek tako odjednom pojaviti! Svoju “sporednu ulogu” možete odigrati i sa zemlje, kao Radio-operater, Novinar ili Statističar.
Bolnica: Recepcionar, Službenik, Sestra, Čistačica
Samostan: Ispovjednik, Vanjska sestra koja održava kontakt s vanjskim svijetom u vrlo strogom ženskom redu,
Brat laik

Predhodna « 1 2 3 4 5 6 7 8 » Slijedeća