Završava PartART projekt

Međunarodni Part-Art projekt, punim nazivom Participativne umjetničke metode kao poticaj za djelovanje u stvarnom životu, u kojem je kao partnerska organizacija sudjelovao i naš Centar, približio se svom svršetku. Projekt je ostvaren u okviru europskog programa za cjeloživotno učenje GRUNDTVIG, a financiran je sredstvima Europske unije, točnije, sudjelovanje i radni udio svake partnerske organizacije financirale su matične nacionalne agencije za mobilnost i programe EU.  Od ljeta 2012. šest udruga iz šest europskih zemalja (Kulturno izobraževalno društvo PiNA, Slovenia – nositelj i koordinator projekta; Loesje, Njemačka; OMIX Ribadavia, Španjolska; Peer Producties, Nizozemska;  Stranaidea S.C.S.Im­presa Sociale Onlus, Italija; HCDO, Hrvatska) razmjenjivalo je kreativne postupke i primjere dobre prakse iz triju izražajnih područja – kazališta, pisanja i medijskih umjetnosti – namijenjene svima onima koji kao aktivisti i edukatori (učitelji, pedagozi, socijalni radnici, aktivisti građanskih udruga i sl.) djeluju u raznim oblicima formalnog i neformalnog odgoja i obrazovanja za demokratsko građanstvo.

partart1

Hrvatska sudionica u projektu bila je naša članica, dramska pedagoginja-mentorica Ivana Marijančić, koja je dala značajan doprinos projektu ponudivši svoja bogata iskustva s kazalištem potlačenih kao oblik izrazito participativne metodike koja se učinkovito može kombinirati s metodama ostalih umjetničko-izražajnih područja zastupljenih u projektu.

partart2

Uz sudjelovanje na radionicama drugih izražajnih područja u Izoli, Berlinu i Torinu, Ivana je u Puli u lipnju 2013. odlično organizirala i realizirala radionicu kazališta potlačenih za sudionike partnerskih organizacija, kao i radionicu kombiniranih metoda predstavljenih u projektu, koju je održala ujesen 2013. u Zagrebu i koja je bila namijenjena širem krugu zainteresiranih za građanski odgoj.

partart3

Jedan od ishoda projekta je i Priručnik Part-Art projekta, objavljen u elektroničkom izdanju, s općim opisom projekta i partnerskih organizacija te s opisom preko tridesetak postupaka (igara, vježbi i tehnika) primijenjenih ili razvijenih na radionicama projekta. Priručnik je (zasad) na engleskom jeziku, a može biti od pomoći onim našim članovima koji se bave ili koje naročito zanima građanski odgoj i obrazovanje.

Postupci primijenjeni i izloženi tijekom projekta mogu se također naći na mrežnim stranicama projekta www.part-art.net koje će biti aktivne još sljedeće dvije godine.

partart4

O projektu i priručniku njegovi urednici napisali su sljedeće:

„Zahvaljujući Grundtvig programu bili smo u mogućnosti organizirati Part-Art kao jedinstveni projekt razvoja novih tehnika participativne umjetnosti. Također, bilo je uzbudljivo surađivati s mladim aktivistima, edukatorima i pedagozima iz različitih sredina i s različitim iskustvima toliko predanih svom umjetničko-odgojnom radu.

Objavljivanjem ovog priručnika sigurni smo da se Part-Art nastavlja. No sljedeći korak Part-Arta je na Vama – otkrijete ovaj priručnik i pročitajte ga! Molimo Vas, koristite ga, proslijedite ga drugima i podijelite svoja vlastita iskustva, nove postupke i participativne umjetničke metode s drugima na mrežnim stranicama www.part-art.netS ovim metodama, vjerujemo da ćemo posijati novo sjeme kreativne društvene promjene.

Priručnik Part-Art projekta 

Dramski odgoj br. 18

Dramski_odgoj_18Poštovane čitateljice i čitatelji!

Pred vama je novi web broj Dramskog odgoja što znači da smo i dalje (i do daljnjega) s vama u virtualnom obliku. No nadam se da vam to neće smetati budući da smo za vas priredili možda nešto manje, ali svakako vrijednih i zanimljivih priloga.

Rubrika Tema je ovaj puta posvećena našim dramsko-pedagoškim pregaocima koji dolaze iz prirodoslovno-matematičkog područja i koji primjenjuju dramske metode u nastavi tih predmeta u višim razredima osnovne škole, u srednjoj školi pa čak i u visokom obrazovanju. Tako ćete imati prilike pročitati tekstove o dramskoj praksi Nevenke Černoš, Milene Ćulav Markičević, Krešimira Hihlika i Zvonimira Peranića koji svakako među prvima uvode dramski odgoj u područja koja uza nj, da tako kažemo, nisu primarno povezana. Nadam se da će ovi tekstovi poslužiti kao vrijedan poticaj njihovim kolegicama i kolegama da se educiraju u dramskoj pedagogiji te da koristeći dramu približe matematiku, fiziku i kemiju učenicima i zainteresiraju ih za te školske predmete koji nerijetko slove kao bauci.

U ovom broju donosimo tekst o općim paradigmama dramskog odgoja u našoj Osmišljenoj praksi iz pera Vlade Krušića. Riječ je o djelomično skraćenom i prerađenom poglavlju njegove na Filozofskom fakultetu obranjene doktorske disertacije o paradigmama dramskog odgoja u Hrvatskoj od 19. stoljeća do konca Drugoga svjetskog rata. Ovaj će rad svakako razbistriti pojmove i utrti put boljem razumijevanju pojavnih oblika dramske pedagogije u nas i u svijetu.

Predstavljamo vam i prikaz Comenius stručnog usavršavanja Drama u osnovnoj školi što ga je pohađala naša članica Dubravka Granulić u Velikoj Britaniji. Osim opisa samog usavršavanja, imat ćete priliku pročitati i autoričin doživljaj te zemlje i ljudi koje je tamo upoznala.

Elena Žugec, profesorica engleskog jezika iz Zagreba, prikazala je radionicu o dramskim postupcima u nastavi stranih jezika koju su vodile Dijana Mateša i Grozdana Lajić Horvat. Postupke koje je naučila, autorica koristi u svojoj nastavnoj praksi i pokazali su joj se lako primjenjivi, a među učenicima omiljeni. Nadamo se da će se dramske metode, zahvaljujući ovim iskustvima, udomaćiti i u nastavi stranih jezika.

Potrudili smo se za vas analizirati neka izdanja s područja dramskog odgoja koja uglavnom nisu nova, no smatramo da će vam biti korisna u radu ukoliko ih već ne poznajete i ne koristite. Ove su recenzije uglavnom iz pera Katarine Kolege, Vlade Krušića te vaše urednice.

Napominjem da se, ukoliko vas pobliže zanima bilo što o čemu se pisalo u vašem i našem Dramskom odgoju ili ako želite kontaktirati nekoga od autora, možete obratiti na e-mail adresu ozana.ivekovic@yahoo. com.

U nadi da ćete čitati ovaj časopis s istim veseljem s kojim smo ga za vas pripremali, srdačno vas pozdravljam!

Vaša urednica
Ozana Iveković

10. kazališni kamp Teatra TIRENA /lipanj-srpanj/ Zagreb – Pazin

Kazališni kamp zamišljen je kao kazališni i dramsko-pedagoški edukacijski centar gdje se kroz radionički pristup promiče kreativni i estetski razvoj djece i mladih, edukacija osoba koje rade s djecom i mladima, razvoj kazališne kulture, stjecanje stručnog znanja iz kazališta kao medija, afirmacija mladih umjetnika… Tijekom godina kroz radionice Kampa prošlo je preko sedam stotina polaznika, a 2014. održat će se u svom jubilarnom, desetom izdanju. Prošle smo godine uveli novost – osim u Pazinu, dio radionica održava se i u Zagrebu kako bismo što većem broju polaznika omogućili sudjelovanje u radionicama.

Od 21. lipnja do 7. srpnja održat će se 12 radionica u Zagrebu :
IGROM DO IGRE // MEETING SHAKESPEARE
POI –vještina žongliranja // KAZALIŠTE ZA NAJMLAĐE
PLJESNI, SKOČI, OTPLEŠI // GOVORENJE POEZIJE
CRNA KRALJICA 1, 2, 3,
PISANJE SCENARIJA ZA KRATKI IGRANI FILM
PRISVAJANJE MONOLOGA
PROCESNA DRAMA // UVOD U PSIHODRAMU
RAZVOJNA BIBLIOTERAPIJA I ODGOJNA DRAMA

Od 19. do 26. srpnja očekujemo vas u Pazinu na radionicama:
KAZALIŠTE I VRIJEME i
KAZALIŠTE ZA NAJMLAĐE

VIŠE:  www.tirena.hrfacebook.com/teatartirena

Pulski Forum 2014 – festival Kazališta potlačenog (25. – 30. lipnja, Pula, Hrvatska)

Od 25. do 30. lipnja Istarsko narodno kazalište – Gradsko kazalište Pula po sedmi put organizira godišnji festival Kazališta potlačenog u Puli. Kao dio Međunarodnog kazališnog festivala mladih PULSKI FORUM združuje praktičare i grupe  Kazališta potlačenog iz cijeloga svijeta s ciljem da se osigura prostor za razmjenu iskustava korištenja kazališta za društvene transformacije.

forum pula1

Program:

Radionice:

0. Radionica 0 (predfestivalska radionica)
STABLO: UVOD U KAZALIŠTE POTLAČENOG
Voditelji: Marijana Peršić i Aleksandar Bančić (Hrvatska)
NB: Radionica je besplatna i održat će se na hrvatskom jeziku

1. Stepping Stones predstavlja
ISTRAŽIVANJE NA TEMU: POTEŠKOĆA, SNOVI I TEŽNJE
Opsežan uvid u metode Kazališta potlačenog u radu s djecom i mladima s poteškoćama u učenju
Voditelji: Michael Appleyard i Liz Fitzgerald-Taylor (Stepping Stones, UK)

2. KRAJ FORUMA JE TEK POČETAK
Voditelj: Gavin Crichton (Active Inquiry, Edinburg, UK)

3. ESTETIKA POTLAČENOG: RIJEČ
Voditelj: Christoph Leucht (Kuringa, Berlin, Njemačka)

4. STVARATI NA RAZMEĐI BRECHTA I BOALA
Voditelj: Uri Noy-Meir (TheAlbero, Italija)

Večernje predstave:

1. SNOVI OD PAPIRA (SONHOS DE PAPEL) – predstava Forum kazališta
DRK – Grupo de Teatro Fórum Cova da Moura (Lisabon, Portugal)

2. VUELTA Y VUELTA – documentarni film (u suradnji s KINO VALLI)
Redatelji Daniela Bichl i Markus Toth

forum pula2

3. SUĐENJE (IL PROCESSO) – interaktivna predstava
TheAlbero (Rim, Italija)

4. TKO JE NAJBOLJI? – predstava Forum kazališta
Kuringa Berlin (Berlin, Njemačka)

5. BEZ IZLAZA NA OTVORENOM MORU – predstava Forum kazališta
Theatre for Changes (Erevan, Armenija)

forum pula3

Više informacija: http://ink.hr/index.php?id=805

forum pula4

forum pula5

Cilj je festivala Pulski Forum popularizirati i razviti metode Kazališta potlačenog u široj regiji. Zbog toga smo odlučili rezervirati deset (10) mjesta na svakoj radionici za državljane Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Srbije, Crne Gore, Kosova i Makedonije. Iznos kotizacija za ta mjesta je sljedeći:

Jedna radionica: 300 kn
Sve radionice: 1000 kn
Ova ponuda vrijedi do 1. lipnja 2014.
Nakon tog datuma cijene su sljedeće:
Jedna radionica: 600 kn
Sve radionice: 2300 kn

Predstave i javne prezentacije su BESPLATNE (Osim filma “Vuelta y Vuelta”. Ulaznica košta 10 kn).

Molimo Vas da iskoristite ovaj formular za prijave: FORMULAR ZA PRIJAVU

Prijave za predfestivalsku radionicu mogu se obaviti na e-mail: mkfm@ink.hr

NB: Uplate bi se trebale izvršiti na prvi dan radionice.

O Centru

Hrvatski centar za dramski odgoj osnovan je u veljači 1996. Centar je nestranačko, nedržavno, nedobitno udruženje građana koje ostvaruje sljedeće osnovne ciljeve:

  • promiče, predstavlja i istražuje dramski i kazališni odgoj kao nastavni dio humanističkog odgoja,
  • potiče razvoj teorije i prakse koja ispituje povezanost drame, kazališta i odgoja,
  • prikuplja, prenosi i popularizira obavijesti i iskustva s područja dramskog i kazališnog odgoja u Hrvatskoj i inozemstvu,
  • štiti ugled i stručni položaj svojih članova.

U siječnju 2002. naš je Centar brojao preko 450 članova s područja cijele Hrvatske s 10 lokalnih ogranaka.

Ogranci HCDO osnovani su u Križevcima, Osijeku, Požegi, Puli, Rijeci, Sisku, Splitu, Šibeniku, Zaboku i Zagrebu.

Naše članstvo čine školski učitelji, socijalni radnici, psiholozi, terapeuti, rehabilitatori, dramski pedagozi i kazališni umjetnici, studenti i odgajatelji.

Centar je učlanjen u Međunarodnu udrugu za dramu, kazalište i odgoj (International Drama/Theatre and Education Association – IDEA).

 OBLICI DJELOVANJA CENTRA

  • organiziranje seminara, savjetovanja, okruglih stolova i predavanja,
  • izdavačka djelatnost ( publikacije, brošure i sl. ) sukladno zakonu,
  • provođenje stručnih istraživanja,
  • priređivanje i pripremanje namjenskih predstava i nastupa na nedobitnoj osnovi,
  • prikupljanje obavijesti o dramskom i kazališnom odgoju,
  • suradnja s odgojno-obrazovnim i umjetničkim ustanovama te srodnim profesionalnim udrugama u Hrvatskoj i inozemstvu.

DNEVNE ZADAĆE NAŠEGA RADA

  • promicanje i razvoj dramskog odgojnog rada,
  • promicanje i razvijanje govorne kulture i kulture javnog nastupanja,
  • razvoj metodike dramske pedagogije,
  • pomoć u radu i dopunsko obrazovanje svih zainteresiranih za odgojni dramski rad,
  • suradnja s prosvjetnim i dramsko-obrazovnim ustanovama
  • skrb o dramski darovitoj djeci i mladeži,
  • preventivno djelovanje protiv svih oblika ovisnosti,
  • zaštita ugleda i stručnog položaja članova.

TKO JE POTPOMAGAO NAŠU AKTIVNOST?

Činjenica je da ciljevi dramskog odgoja odgovaraju nekim osnovnim potrebama modernog hrvatskog društva. To je razlog što smo dobivali – makar verbalnu – podršku svih kojima smo se obraćali za pomoć. Sljedeće su organizacije i ustanove financijski podupirale našu aktivnost:

Godišnja skupština HCDO-a, 30. studeni 2013.

POZIV NA GODIŠNJU SKUPŠTINU 2013.

SUBOTA, 30. studenoga 2013., 16,00 sati, CENTAR MLADIH RIBNJAK, RIBNJAK 1 (Park Ribnjak), ZAGREB


Poštovane članice! Poštovani članovi!

Poziv koji Vam upućujemo ima posebnu važnost.

Skupština na koju Vas pozivamo ne bi trebala biti samo jedan od naših uobičajenih godišnjih skupova kakve smo prema statutu dužni održavati jedanput godišnje i kakve smo dosad rutinski i korektno odrađivali. Naime, u ovom času naš se Centar nalazi na točki kada valja ozbiljno promisliti o njegovoj budućnosti. Ali ne zato što se možda bavimo poslom uzaludnim i bez perspektive, već zato što postignuća, opseg aktivnosti te sam status Centra i dramskog odgoja u Hrvatskoj nakon gotovo 18 godina djelovanja zahtijevaju od nas drukčije pozicioniranje i način rada u današnjim težim i zahtjevnijih društvenim i materijalnim uvjetima.

Nakon svečanog početka, kad ćemo dodijeliti našu Nagradu HCDO-a, skupština će se sastojati u osnovi od dva dijela: u prvom ćemo saslušati izvješća o svim glavnim aktivnostima Centra protekle godine, a u drugom, glavnom dijelu skupštine, zadaća nam je otvoriti probleme našeg funkcioniranja i pokrenuti raspravu kako raditi i djelovati u budućnosti. Na tu raspravu pozivamo sve naše članove, stare i nove, iz cijele Hrvatske. Priznajemo, međutim, da Centar nema financijskih mogućnosti da Vam pokrije putne troškove, pa stoga molimo za razumijevanje. Ujedno pozivamo članove iz Zagreba i susjednih županija, kojima putni troškovi ne bi trebali biti velikom preprekom, da se odazovu i pridruže nam se na skupštini. U nadi da Vas ovaj poziv neće ostaviti ravnodušnima, molimo sve koji odluče doći na skupštinu da nam, radi kvalitetnije organizacije rasprave, svoj dolazak potvrde na e-adresu: hcdo@hi.t-com.hr .

Predsjedništvo Hrvatskog centra za dramski odgoj

 

TIJEK GODIŠNJE SKUPŠTINE

16.00 sati  – SVEČANA DODJELA NAGRADE HCDO ZA 2013. GODINU

16.15

1. UVOD

1.1. Uvodna riječ predsjednika 

            1.2. Usvajanje dnevnog reda

            1.3. Izbor zapisničara i ovjerovitelja zapisnika

16.20

2. IZVJEŠĆA O RADU

2.1. Izvješća o aktivnostima

            2.1.1. Redovite aktivnosti radnih tijela (predsjedništvo; tajničke aktivnosti; internetske stranice; glasilo; dodjela stručnih                        zvanja; nagrade i priznanja HCDO)

            2.1.2. Akcije i projekti (Susret EDERED 2013.; projekt inkluzije Roma „Neka se čuje i naš glas!“;                                                        projekt  PartArt; aktivnosti u okviru IDEA-e > Kongres Pariz, IDEA Europa; projekt metodike građanskog odgoja;                         kampanja za umjetnički odgoj)

            2.1.3. Izvješća ogranaka

 2.2. Usvajanje izvješća

2.2. Financijsko izvješće, izvješće nadzornog odbora i usvajanje

17.40 Pauza

18.00

3. IZAZOVI BUDUĆNOSTI – KAKO POBOLJŠATI RAD HCDO-a?

            3.1. Uvodno izlaganje (naznaka problema i zadataka)

            3.2. Rad u malim skupinama (rasprava o problemima i zadacima)

            3.3. Plenarna rasprava (prijedlozi zaključaka)

            3.4. Usvajanje zaključaka

            (ZAVRŠETAK SKUPŠTINE PREDVIĐEN JE OKO 20,00 SATI)

SKUPŠTINA JE OTVORENA SVIMA ZAINTERESIRANIMA.
PRAVO GLASA IMAJU ČLANOVI S PODMIRENOM ČLANARINOM ZA 2013.
(Članarinu možete platiti i na godišnjoj skupštini.)

1. GODIŠNJA SKUPŠTINA HCDO

SUBOTA, 3. rujna 2011., 15,00 sati

CENTAR MLADIH RIBNJAK, RIBNJAK 1 (Park Ribnjak), ZAGREB

SKUPŠTINA JE OTVORENA SVIM ZAINTERESIRANIMA.

PRAVO GLASA IMAJU ČLANOVI S PODMIRENOM ČLANARINOM ZA 2011.

Članarinu možete platiti i na godišnjem saboru.

TIJEK GODIŠNJE SKUPŠTINE

SJEDNICA:

14,451. UVOD

1.1. Uvodna riječ predsjednika

1.2. Usvajanje dnevnog reda

1.3. Izbor zapisničara i ovjerovitelja zapisnika

15,002. IZVJEŠTAJI O RADU

2.1. Izvještaj predsjednika

2.2. Izvještaji o akcijama (izdavaštvo, internetske stranice, EDERED, IDEA, Projekt inkluzije Roma)

2.3. Izvještaji ogranaka

2.4. Rasprava i usvajanje izvještaja

2.5. Financijski izvještaj, izvještaj nadzornog odbora i usvajanje

16,003. Nagrade HCDO – Otvaranje natječaja za 2011.

16,104. Prijedlozi i plan rada u sljedećoj godini

Rasprava i usvajanje

16,455. Razno

 

(ZAVRŠETAK SKUPŠTINE PREDVIĐEN JE OKO 17,00 SATI)

2. RADNI SASTANAK STRUČNOG TIMA PROJEKTA
„DRAMSKI ODGOJ U SLUŽBI INKLUZIJE ROMA U DRUŠTVO“

SUBOTA, 3. rujna 2011., 17,30 sati

3. RADIONICEGODIŠNJEGSABORAHCDO2010.

ZA KOGA?

Radionica je namijenjena kako iskusnijim voditeljima dramskog rada, tako i onima koji tek počinju s takvim radom ili se naprosto zanimaju za dramsko-scenski odgojni rad.

Također, radionica je otvorena ne samo članovima HCDO-a, nego i nečlanovima.

Prednost sudjelovanja imat će sljedeći sudionici:

- članovi HCDO s uredno plaćenom članarinom,

- svi oni koji se ranije prijave (jer je broj mjesta ograničen).

CIJENApojedine radionice:

Članovi s uredno plaćenom članarinom250 kn

Članovi s neplaćenom članarinom350 kn

Nečlanovi350 kn

Plaćanje radionice (i članarine) može se izvršiti gotovinom po dolasku na radionicu ili prije toga općom uplatnicom na žiro-račun 2340009-1100135102, Privredna banka Zagreb (za HCDO). U potonjem slučaju molimo da uplatnicu pokažete pri dolasku na radionicu.

vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv

RADIONICA 1

„SVI ZA MNOM! SVI SA MNOM!“ – VODITELJ/ICA U ULOZI

Voditeljica: Grozdana Lajić Horvat, dramska pedagoginja, Zagreb

srijeda, 31.8.-petak, 2.9.2010.popodne 15,00 – 19,00

Što se događa kada voditelj/ica dramskoga rada (učitelj/ica u razredu, voditelj/ica dramske družine ili dramskog studija) izađe iz svoje uobičajene pozicije davatelja uputa, promatrača, slušača i redatelja te se na različite načine zajedno sa sudionicima uključuje u scensku/ dramsku igru? Je li to pedagoški (ili estetički!) ispravno ili ne? Potiče li takav način rada kreativnost sudionika ili je blokira? Je li on primjeren samo za improvizaciju na satovima i pokusima ili i za javne predstave?

Pozicija i načini djelovanja voditelja koji suigra s učesnicima dramskog rada bitno su drugačiji od onih kad je on ili ona izvan uloge, a emocionalni i mentalni angažman sudionika s kojima igra puno je snažniji. Oni mnogo aktivnije istražuju temu koju obrađuju, dok istovremeno indirektno usvajaju zakonitosti dramskog medija i scenske komunikacije. Time i njihovo učenje (u razredu, na satovima dramske družine ili u kazališnoj predstavi) postaje uzbudljivije i trajnije emocionalno utisnuto u njihova bića. Taj način suradnje voditelj/polaznici može biti tek dio jednog sata, ali može imati i oblik javnog nastupa. Ali o tome na radionici… :) Vidimo se!

Grozdana Lajić diplomirala je francuski jezik i opću informatologiju te apsolvirala studij teatrologije na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Zaposlena je kao dramska pedagoginja u Učilištu ZKM. Prevodi za kazalište s francuskog i engleskog. Od 1999. objavljivala kazališne kritike u Vijencu, a od 2002. vodi radionice u školama, udrugama i medijskim projektima. 2007. u Učilištu ZKM ostvaruje predstavu-mjuzikl Zabranjena vrata koja je na Festivalu hrvatskih kazališnih amatera proglašena najboljom.

RADIONICA 2

PRIČE U POKRETU

Voditeljica: Tina Hofman, glumica i redateljica, Grožnjan/Birmingham

četvrtak, 1.9. – subota,3.9.2011.ujutro10,00 – 14,00

Radionica je namijenjena upoznavanju tehnika fizičkog teatra koje mogu poslužiti proširivanju izvođačkih i izražajnih mogućnosti te osviježivanju načina rada dramskih pedagoga i svih onih koji rade s djecom i mladima. Polaznici radionice ne trebaju imati zavidnu fizičku formu, već samo dovoljno radoznalosti da istražuju kazališne tehnike kroz upotrebu tijela, kroz spontanost i igru. Cilj je radionice raditi na buđenju i korištenju svojih vlastitih atributa, prepoznavanju vlastitih izazova i na razvoju samosvijesti. Tijekom izvođenja vježbi naglasak je na radu s partnerom ili grupom te na promatranju i analizi tuđeg rada – kako pojedinca tako i grupe. Naglasak je na izgradnji povjerenja, komunikacije i kohezije unutar grupe.Obrađuju se tehnike pripreme i osviještenja tijela i izgradnje odnosa sa prostorom. Dio vremena posvetit će se analizi (kroz igru) obrađenih tehnika u mogućem radu sa vlastitim grupama djece i mladih. Također se razrađuju tehnike i zakonitosti jednostavne fizičke karakterizacije, što će biti posebno korisno dramskim pedagozima kao sredstvo oblikovanja raznovrsnih likova te mogućnosti brzog ali preciznog prebacivanja iz jednoga u drugi lik.

Tina Hofman je glumica, redateljica i kazališna pedagoginja koja živi na relaciji Velika Britanija (Birmingham ) – Hrvatska (Grožnjan). Bila je dugogodišnja polaznica Učilišta ZKM gdje je prošla temeljnu obuku iz moderne mime. 1998. u Londonu upisuje Školu mime Desmonda Jonesa, gdje po završenom studiju ostaje raditi kao asistentica te započinje svoju karijeru glumice, redateljice i pedagoginje. Surađuje s nizom odgojnih kazališta u projektima za djecu i mlade, za osobe s posebnim potrebama, za mladež u sukobu sa zakonom. Istovremeno se dalje usavršava u različitim tehnikama fizičkog i tjelesnog teatra od commedie dell’arte, korporalne mime i klaunerije do tehnika scenske borbe. Akademsko obrazovanje nastavila je stjecanjem diplome na prestižnom Rose Bruford Collegeu, a uskoro priprema i nastavak na istraživačkom radu. I u glumačkoj karijeri ostvaruje niz uloga i projekata: od Shakespeare-a do kazališta apsurda, novih suvremenih pisaca i neverbalnog teatra. Kao redatelj postavlja radi na projektima komornog teatra, teatra na otvorenom, tradicionalnog engleskog putujućeg teatra, te ambijentalnog teatra i kazališta u kretanju. Od 2004. radi kao stalni redatelj dječjeg teatra Flying Pizza. Tina je ujedno i koproducent putujućeg kazališta Dreamscape Theatre s kojim redovito posjećuje Kanadu, te u partnerstvu vodi Dreamscape Arts galeriju i organizaciju posvećenu međukulturnoj razmjeni. Veliki dio svog života bavi se jogom kojom također prožima svoj pedagoški rad.

RADIONICA 3

UČINKOVITA GLUMA

Voditelj: Denis Patafta, dramski pedagog i glumački instruktor, Zagreb

srijeda, 31.8.-petak, 2.9.2011.ujutro10,00 – 14,00

Za razliku od većine glumačkih radionica koje se bave određenim procesima rada glumca na sebi ova se radionica bavi rezultatom, tj. glumačkom učinkovitošću ili načinima kako uz što manje uloženih sredstava (vremena, energije, proba…) doći do kvalitetnog rezultata – uloge, lika, ili razrješenja konkretnog glumačkog problema. Vremena za naš dramski rad je malo, i čini nam se, sve manje. Slično je i sa sredstvima koje uspijevamo osigurati za naše projekte. Od nas se traži da sa smanjenim sredstvima ostvarujemo jednake ili još bolje rezultate. Audicija za različite televizijske i kazališne projekte je sve više – zahtjeva se brza reakcija bez mnogo „mudrovanja“. Naravno da kvalitetan projekt zahtijeva ulaganje određenog vremena, novaca i energije, no postoje tehnike, „prečice“, koje nam mogu omogućiti da to vrijeme značajno skratimo. Ova radionica se bavi upoznavanjem s tim tehnikama i njihovom primjenom u konkretnom odgojno-dramskom projektu.

Denis Patafta preko petnaest godina radi s djecom i mladima, s amaterima i profesionalcima, u brojnim kazalištima i kulturnim centrima u Hrvatskoj i u inozemstvu. Pokretač je i voditelj festivala studentskog kazališta Test u Zagrebu te član Izvršnog odbora Međunarodne organizacije sveučilišnih kazališta. Jedan je od osnivača Zagrebačkog glumačkog studija gdje se njeguje «gluma po metodi». Bio je polaznik Učilišta ZKM-a i pohađao je brojne radionice različitih glumačkih i dramskopedagoških tehnika. Vodio je niz radionica «metode» u Hrvatskoj i inozemstvu. Kao dramski pedagog radio je u Učilištu ZKM i Dramskom studiju Zorin doma u Karlovcu. Voditelj je Studentskog kazališnog studija SC u Zagrebu te dramski pedagog u Dramskom studiju DK Dubrava, a vodi i dramsku družinu u privatnoj srednjoj školi “LINigra” u Zagrebu. Jedan je od osnivača Hrvatskog centra za dramski odgoj i trenutno obnaša dužnost njegova predsjednika.

Godišnji Sabor HCDO-a – radionice, Skupština… 27.- 31. kolovoza 2013.

POŠTOVANE ČLANICE! POŠTOVANI ČLANOVI!

Godišnji sabor održavamo u posljednjem tjednu prije pocetka nove školske godine. Vjerujemo da ovaj termin odgovara vecem broju naših clanova, navlastito onima koji rade u školama, te da cete medu ponudenim radionicama naci teme koje Vas zanimaju. Molimo Vas da nadete vremena i da, uz sudjelovanje na radionicama, dodete na godišnju skupštinu te sudjelujete u njezinu radu.

  pdfPOZIV NA GODIŠNJI SABOR HCDO 2013. (182)

docPrijavni list za radionice_ Sabor HCDO 2013.doc (187)

——————————————————————————————————————————————-

1. GODIŠNJA SKUPŠTINA HCDO
subota, 31. kolovoza 2013., 15.00 sati
CENTAR MLADIH RIBNJAK, RIBNJAK 1 (Park Ribnjak), ZAGREB

SKUPŠTINA JE OTVORENA SVIM ZAINTERESIRANIMA. PRAVO GLASA IMAJU ČLANOVI S PODMIRENOM ČLANARINOM ZA 2013.

Članarinu možete platiti i na godišnjem saboru.

TIJEK GODIŠNJE SKUPŠTINE

15,00 sati

1. UVOD

1.1. Uvodna riječ predsjednika
1.2. Usvajanje dnevnog reda
1.3. Izbor zapisničara i ovjerovitelja zapisnika

15,15 sati

2. IZVJEŠTAJI O RADU

2.1. Izvještaj predsjednika
2.2. Izvještaji o akcijama (izdavaštvo, Susret EDERED, kongres IDEA-e, Projekt inkluzije Roma, projekt PartArt, projekt metodike građanskog odgoja i dr.)
2.3. Izvještaji ogranaka
2.4. Rasprava i usvajanje izvještaja
2.5. Financijski izvještaj, izvještaj nadzornog odbora i usvajanje

16,15 sati

3. Prijedlozi i plan rada u sljedećoj godini

17,00 sati

4. Nagrade HCDO – Otvaranje natječaja za 2013. (rasprava i usvajanje)

17,30 sati

5. Razno

(Završetak Skupštine predviđen je oko 18,00 sati)

———————————————————————————————————————————————————————————

2. RADIONICE  GODIŠNJEG  SABORA  HCDO  2013.

ZA KOGA?

Radionica je namijenjena kako iskusnijim voditeljima dramskog rada, tako i onima koji tek počinju s takvim radom ili se naprosto zanimaju za dramsko-scenski odgojni rad. Također, radionica je otvorena ne samo članovima HCDO-a, nego i nečlanovima.

Prednost sudjelovanja imat će sljedeći sudionici:
– članovi HCDO s uredno plaćenom članarinom,
– svi oni koji se ranije prijave (jer je broj mjesta ograničen).

CIJENA  pojedine radionice:

Članovi s uredno plaćenom članarinom     250 kn
Članovi s neplaćenom članarinom     350 kn
Nečlanovi    350 kn

Plaćanje radionice (i članarine) može se izvršiti gotovinom po dolasku na radionicu ili prije toga općom uplatnicom na žiro-račun 2340009-1100135102, Privredna banka Zagreb (za HCDO). U potonjem slučaju molimo da uplatnicu pokažete pri dolasku na radionicu.

docPrijavni list za radionice_ Sabor HCDO 2013.doc (187)

 

RADIONICA 1

TIJELO MAŠTE/MAŠTA TIJELA – PRIMIJENJENE TEHNIKE FIZIČKOG TEATRA
Voditeljica: Tina Hofman, glumica i redateljica, Grožnjan/Birmingham
utorak, 27.8. 2013. ujutro 10,00 – 14,00 i popodne 15,00 – 19,00
srijeda 28.8.2013. 10,00 – 14,00

 

Radionica je namijenjena upoznavanju osnovnih tehnika fizičkog teatra koje mogu poslužiti proširivanju izvođačkih i izražajnih mogućnosti te osvježavanju načina rada dramskih pedagoga i svih onih koji rade s djecom i mladima. Cilj je radionice ohrabriti spontanost, radoznalost i igru. Obrađuju se tehnike osnovne fizičke karakterizacije (inspirirane metodama Jacquesa Lecoqa, a posebno korisne za stvaranje raznolikih likova i brzo prebacivanje iz jednoga u drugi lik), neverbalne improvizacije kao predloška za stvaranje dramskih situacija (korisno za stvaranje novog izvedbenog materijala i za pisanje), te stvaralačkog oblikovanja jednostavnih situacija potaknutih fotografijom ili slikom. Dio vremena posvetit će se analizi promatranog materijala kao pomoć pri prepoznavanju dramaturških zakonitosti i za razvijanje „redateljskog oka“.

Tina Hofman je glumica, redateljica i kazališna pedagoginja koja živi na relaciji Velika Britanija (Birmingham ) – Hrvatska (Grožnjan). Bila je dugogodišnja polaznica Učilišta ZKM gdje je prošla temeljnu obuku iz moderne mime. Godine 1998. u Londonu upisuje Školu mime Desmonda Jonesa, gdje po završenom studiju ostaje raditi kao asistentica te započinje svoju karijeru glumice, redateljice i pedagoginje. Surađuje s nizom odgojnih kazališta u projektima za djecu i mlade, za osobe s posebnim potrebama, za mladež u sukobu sa zakonom. Istovremeno se dalje usavršava u različitim tehnikama fizičkog i tjelesnog teatra od commedie dell’arte, korporalne mime i klaunerije do tehnika scenske borbe. Akademsko obrazovanje nastavila je stjecanjem diplome na prestižnom Rose Bruford Collegeu, a uskoro priprema i nastavak na istraživačkom radu. I u glumačkoj karijeri ostvaruje niz uloga i projekata: od Shakespearea do kazališta apsurda, novih suvremenih pisaca i neverbalnog teatra. Kao redatelj radi na projektima komornog teatra, teatra na otvorenom, tradicionalnog engleskog putujućeg teatra, te ambijentalnog teatra i kazališta u kretanju. Od 2004. radi kao stalni redatelj dječjeg teatra Flying Pizza. Tina je ujedno i koproducent putujućeg kazališta Dreamscape Theatre s kojim redovito posjećuje Kanadu, te u partnerstvu vodi Dreamscape Arts galeriju i organizaciju posvećenu međukulturnoj razmjeni.

 

RADIONICA 2

PRIMIJENJENI JAPAN – DALEKOISTOČNE TEHNIKE
U DRAMSKOM RADU S DJECOM I MLADIMA
Voditelj: Denis Patafta, dramski pedagog i glumački instruktor, Zagreb
srijeda 28.8. 2013. – petak 30. 08. 2013.
popodne 15,00 – 19,00

Tehnike Noh kazališta, Bhuto plesa, borilačkog umijeća Aikida i glumačke metode Tadashija Suzukija – japanskog Grotowskog (nema nikakve veze s istoimenom tehnikom učenja sviranja violine) – prilagođene radu u dramskom studiju s djecom i mladima na način kako ih koristi voditelj u svojoj dramsko-pedagoškoj praksi. Za razliku od većine “zapadnjačkih” glumačkih metoda, one koje su se razvile na “istoku” ne inzistiraju toliko na “psihologiji” već na pronalaženju unutrašnjeg balansa i upravljanja energijom. Voditelj koristi znanja i umijeća koje je stekao na radionicama i seminarima nabrojanih tehnika i vještina kako bi kod djece i mladih razvio unutrašnju disciplinu, osnažio samosvijest i omogućio mladim polaznicima da shvate ulogu intuitivno, učinkovito i bez suvišnog “psihologiziranja”, te da je izraze neposredno i u potpunosti. Proces uključuje i rad na glasovnoj ekspresiji, na razvoju timskog rada i osjećaja za grupnu dinamiku, te za prostor scenske igre. Na radionici će se raditi praktično na vježbama disanja, koncentracije te kontrole i usmjeravanja energije, a učinci i primjena vježbi testirat će se na etidama i prizorima, grupno i individualno, na način kako bi ih polaznici mogli primijeniti u svojim radnim sredinama.

Denis Patafta već 20 godina radi s djecom i mladima, s amaterima i profesionalcima, u brojnim kazalištima, kulturnim centrima i školama u Hrvatskoj i u inozemstvu. Pokretač je i producent festivala studentskog kazališta Test! u Zagrebu te član Izvršnog odbora Međunarodne organizacije sveučilišnih kazališta. Jedan je od osnivača i glumački instruktor Zagrebačkog glumačkog studija. Bio je polaznik Učilišta ZKM-a i pohađao je brojne radionice različitih glumačkih i dramsko-pedagoških tehnika. Za nastavnike i dramske pedagoge vodio je radionice “Gluma po metodi”, “Karizma za nastavnike”, “Učinkovita gluma” i druge. Umjetnički je voditelj Studentskog kazališnog studija SC-a u Zagrebu te hrvatski voditelj međunarodnog projekta inkluzije Roma pomoću dramskih tehnika. Jedan je od osnivača Hrvatskog centra za dramski odgoj i trenutno obnaša dužnost njegova predsjednika.

RADIONICA 3

PARTICIPATIVNE METODE ZA GRAĐANSKI ODGOJ
Voditelj: Vlado Krušić, redatelj i dramski pedagog
srijeda, 28.8.2013. – petak, 30.8.2012.
popodne 15,00 – 19,00
Ova radionica je besplatna!

 Radionica je nastavak radionice s posljednjeg godišnjeg sabora održanog na samom kraju 2012.godine i predstavlja drugi korak u stvaranju radne skupine za oblikovanje participativne metodike građanskog odgoja i obrazovanja. Uvođenje građanskog odgoja i obrazovanja (GOO) jedan je od prioriteta hrvatskog školskog sustava, no postoji još niz otvorenih pitanja kako o opsegu i ustroju podučavanja tako i o metodici kojom će se GOO predavati učenicima. U dosadašnjim pilot-projektima, realiziranima u 12 hrvatskih škola tijekom 2012. i 2013. godine, pokazala se potreba za oblikovanjem prikladne metodike GOO, pri čemu su na široko prihvaćanje i zanimanje naišli upravo dramsko-pedagoški postupci i metode. Budući da provjerena i usustavljena metodika GOO u ovom trenutku još uvijek ne postoji, glavnim ciljem djelovanja radne skupine u budućnosti smatramo doprinos osmišljavanju i realizaciji projekta oblikovanja participativne metodike GOO. Posebne pak zadaće ove radionice jesu: a) razmjena znanja i iskustava koja mogu biti temelj oblikovanja metodike GOO, zatim b) stvaranje čvršće strukture radne skupine, i c) planiranje budućih aktivnosti i načina djelovanja. Radionica je namijenjena profesionalnim učiteljima, školskim stručnim suradnicima (pedagozima i psiholozima), odgajateljima, dramskim pedagozima, edukatorima te suradnicima i aktivistima drugih udruga koje zagovaraju i promiču GOO, i koji u svom praktičnom školskom i odgojnom radu te građanskom djelovanju već koriste participativne oblike rada. Neke članice i članovi HCDO, za koje znamo da već imaju iskustva i motivaciju za GOO, kao i predstavnice nekih udruga koje ga promiču, bit će izravno pozvani da sudjeluju u radu skupine. No ovaj poziv upućujemo i svima ostalima koje zanima i koji žele prihvatiti izazov građanskog odgoja u školskim (ali i izvanškolskim!) okvirima i koji su spremni suočiti se s pitanjima i dilemama vezanima uz njegovo uvođenje i realizaciju.

Vlado Krušić, dr. sc., dramski pedagog i redatelj, od 1988. do 2008. voditelj je Učilišta Zagrebačkog kazališta mladih, gdje vodi program otkrivanja i potpore dramski darovite djece.1996. potiče osnivanje Hrvatskog centra za dramski odgoj gdje do 2006. obnaša dužnost predsjednika. Od 2004. predsjednik je Generalne skupštine Međunarodne udruge za dramu/kazalište i odgoj (IDEA). Organizirao je i vodio, u Hrvatskoj i inozemstvu, preko 120 seminara, radionica i savjetovanja u području dramskog odgojnog i stvaralačkog rada s djecom i mladeži te s amaterima. Kao vanjski suradnik predavao je Osnove dramske pedagogije na Odsjeku kroatistike Filozofskog fakulteta u Zagrebu, na Visokoj učiteljskoj školi u Petrinji,a trenutno predaje Scensku kulturu i Dramski odgoj na Učiteljskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu-Odsjek Čakovec. Od 2008. voditelj je Kazališnog studija mladih Hrvatskog narodnog kazališta u Varaždinu.

RADIONICA 4

GLAS – KAKO GA ČUVATI I KAKO GA KREATIVNO KORISTITI
Voditeljica: Marina Petković Liker, fonetičarka, redateljica i dramska pedagoginja, Zagreb
četvrtak, 29.8. 2013. – subota, 31.8.2013.
ujutro 10,00 – 14,00

Radionica je namijenjena učiteljima, odgajateljima, edukatorima, voditeljima školskih i amaterskih dram-skih i recitatorskih skupina, glumcima amaterima i svima ostalima koji svoj glas koriste u profesionalnom radu i koje zanima govorno stvaralaštvo ili se njime bave. Na radionici će se proći kroz jednu od tehnika pripreme tijela i glasa za skladno i ugodno korištenje glasa u govoru. Uz to, rad će biti posvećen otkri-vanju povezanosti glasa s emotivnošću, atmosferom i karakterom kao pretpostavkom slobodnog, uvjer-ljivog i doživljenog govorenja, te će se polaznici upoznati s nekoliko pristupa razvoju ekspresivnosti u glasu i govoru.

Marina Petković Liker diplomirala fonetiku i komparativnu književnost na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, te kazališnu režiju na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, gdje je i zaposlena kao asistentica na katedri scenskog govora. Radila kao asistentica na Umjetničkoj akademiji u Osijeku na kolegiju Glas, te na Učiteljskom fakultetu u Zagrebu na kolegiju Lutkarstvo i scenska kultura. U Dramskom studiju Tirena i u Dramskom studiju učilišta ZKM radila kao dramski pedagog i pedagog glasa. Vodi radionice scenskog glasa i govora te zaštite glasa za nastavnike. Režirala je petnaestak predstava.

docPrijavni list za radionice_ Sabor HCDO 2013.doc (187)

1. GODIŠNJA SKUPŠTINA HCDO

SUBOTA, 3. rujna 2011., 15,00 sati

CENTAR MLADIH RIBNJAK, RIBNJAK 1 (Park Ribnjak), ZAGREB

SKUPŠTINA JE OTVORENA SVIM ZAINTERESIRANIMA.

PRAVO GLASA IMAJU ČLANOVI S PODMIRENOM ČLANARINOM ZA 2011.

Članarinu možete platiti i na godišnjem saboru.

TIJEK GODIŠNJE SKUPŠTINE

SJEDNICA:

14,451. UVOD

1.1. Uvodna riječ predsjednika

1.2. Usvajanje dnevnog reda

1.3. Izbor zapisničara i ovjerovitelja zapisnika

15,002. IZVJEŠTAJI O RADU

2.1. Izvještaj predsjednika

2.2. Izvještaji o akcijama (izdavaštvo, internetske stranice, EDERED, IDEA, Projekt inkluzije Roma)

2.3. Izvještaji ogranaka

2.4. Rasprava i usvajanje izvještaja

2.5. Financijski izvještaj, izvještaj nadzornog odbora i usvajanje

16,003. Nagrade HCDO – Otvaranje natječaja za 2011.

16,104. Prijedlozi i plan rada u sljedećoj godini

Rasprava i usvajanje

16,455. Razno

 

(ZAVRŠETAK SKUPŠTINE PREDVIĐEN JE OKO 17,00 SATI)

2. RADNI SASTANAK STRUČNOG TIMA PROJEKTA
„DRAMSKI ODGOJ U SLUŽBI INKLUZIJE ROMA U DRUŠTVO“

SUBOTA, 3. rujna 2011., 17,30 sati

3. RADIONICEGODIŠNJEGSABORAHCDO2010.

ZA KOGA?

Radionica je namijenjena kako iskusnijim voditeljima dramskog rada, tako i onima koji tek počinju s takvim radom ili se naprosto zanimaju za dramsko-scenski odgojni rad.

Također, radionica je otvorena ne samo članovima HCDO-a, nego i nečlanovima.

Prednost sudjelovanja imat će sljedeći sudionici:

- članovi HCDO s uredno plaćenom članarinom,

- svi oni koji se ranije prijave (jer je broj mjesta ograničen).

CIJENApojedine radionice:

Članovi s uredno plaćenom članarinom250 kn

Članovi s neplaćenom članarinom350 kn

Nečlanovi350 kn

Plaćanje radionice (i članarine) može se izvršiti gotovinom po dolasku na radionicu ili prije toga općom uplatnicom na žiro-račun 2340009-1100135102, Privredna banka Zagreb (za HCDO). U potonjem slučaju molimo da uplatnicu pokažete pri dolasku na radionicu.

vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv

RADIONICA 1

„SVI ZA MNOM! SVI SA MNOM!“ – VODITELJ/ICA U ULOZI

Voditeljica: Grozdana Lajić Horvat, dramska pedagoginja, Zagreb

srijeda, 31.8.-petak, 2.9.2010.popodne 15,00 – 19,00

Što se događa kada voditelj/ica dramskoga rada (učitelj/ica u razredu, voditelj/ica dramske družine ili dramskog studija) izađe iz svoje uobičajene pozicije davatelja uputa, promatrača, slušača i redatelja te se na različite načine zajedno sa sudionicima uključuje u scensku/ dramsku igru? Je li to pedagoški (ili estetički!) ispravno ili ne? Potiče li takav način rada kreativnost sudionika ili je blokira? Je li on primjeren samo za improvizaciju na satovima i pokusima ili i za javne predstave?

Pozicija i načini djelovanja voditelja koji suigra s učesnicima dramskog rada bitno su drugačiji od onih kad je on ili ona izvan uloge, a emocionalni i mentalni angažman sudionika s kojima igra puno je snažniji. Oni mnogo aktivnije istražuju temu koju obrađuju, dok istovremeno indirektno usvajaju zakonitosti dramskog medija i scenske komunikacije. Time i njihovo učenje (u razredu, na satovima dramske družine ili u kazališnoj predstavi) postaje uzbudljivije i trajnije emocionalno utisnuto u njihova bića. Taj način suradnje voditelj/polaznici može biti tek dio jednog sata, ali može imati i oblik javnog nastupa. Ali o tome na radionici… :) Vidimo se!

Grozdana Lajić diplomirala je francuski jezik i opću informatologiju te apsolvirala studij teatrologije na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Zaposlena je kao dramska pedagoginja u Učilištu ZKM. Prevodi za kazalište s francuskog i engleskog. Od 1999. objavljivala kazališne kritike u Vijencu, a od 2002. vodi radionice u školama, udrugama i medijskim projektima. 2007. u Učilištu ZKM ostvaruje predstavu-mjuzikl Zabranjena vrata koja je na Festivalu hrvatskih kazališnih amatera proglašena najboljom.

RADIONICA 2

PRIČE U POKRETU

Voditeljica: Tina Hofman, glumica i redateljica, Grožnjan/Birmingham

četvrtak, 1.9. – subota,3.9.2011.ujutro10,00 – 14,00

Radionica je namijenjena upoznavanju tehnika fizičkog teatra koje mogu poslužiti proširivanju izvođačkih i izražajnih mogućnosti te osviježivanju načina rada dramskih pedagoga i svih onih koji rade s djecom i mladima. Polaznici radionice ne trebaju imati zavidnu fizičku formu, već samo dovoljno radoznalosti da istražuju kazališne tehnike kroz upotrebu tijela, kroz spontanost i igru. Cilj je radionice raditi na buđenju i korištenju svojih vlastitih atributa, prepoznavanju vlastitih izazova i na razvoju samosvijesti. Tijekom izvođenja vježbi naglasak je na radu s partnerom ili grupom te na promatranju i analizi tuđeg rada – kako pojedinca tako i grupe. Naglasak je na izgradnji povjerenja, komunikacije i kohezije unutar grupe.Obrađuju se tehnike pripreme i osviještenja tijela i izgradnje odnosa sa prostorom. Dio vremena posvetit će se analizi (kroz igru) obrađenih tehnika u mogućem radu sa vlastitim grupama djece i mladih. Također se razrađuju tehnike i zakonitosti jednostavne fizičke karakterizacije, što će biti posebno korisno dramskim pedagozima kao sredstvo oblikovanja raznovrsnih likova te mogućnosti brzog ali preciznog prebacivanja iz jednoga u drugi lik.

Tina Hofman je glumica, redateljica i kazališna pedagoginja koja živi na relaciji Velika Britanija (Birmingham ) – Hrvatska (Grožnjan). Bila je dugogodišnja polaznica Učilišta ZKM gdje je prošla temeljnu obuku iz moderne mime. 1998. u Londonu upisuje Školu mime Desmonda Jonesa, gdje po završenom studiju ostaje raditi kao asistentica te započinje svoju karijeru glumice, redateljice i pedagoginje. Surađuje s nizom odgojnih kazališta u projektima za djecu i mlade, za osobe s posebnim potrebama, za mladež u sukobu sa zakonom. Istovremeno se dalje usavršava u različitim tehnikama fizičkog i tjelesnog teatra od commedie dell’arte, korporalne mime i klaunerije do tehnika scenske borbe. Akademsko obrazovanje nastavila je stjecanjem diplome na prestižnom Rose Bruford Collegeu, a uskoro priprema i nastavak na istraživačkom radu. I u glumačkoj karijeri ostvaruje niz uloga i projekata: od Shakespeare-a do kazališta apsurda, novih suvremenih pisaca i neverbalnog teatra. Kao redatelj postavlja radi na projektima komornog teatra, teatra na otvorenom, tradicionalnog engleskog putujućeg teatra, te ambijentalnog teatra i kazališta u kretanju. Od 2004. radi kao stalni redatelj dječjeg teatra Flying Pizza. Tina je ujedno i koproducent putujućeg kazališta Dreamscape Theatre s kojim redovito posjećuje Kanadu, te u partnerstvu vodi Dreamscape Arts galeriju i organizaciju posvećenu međukulturnoj razmjeni. Veliki dio svog života bavi se jogom kojom također prožima svoj pedagoški rad.

RADIONICA 3

UČINKOVITA GLUMA

Voditelj: Denis Patafta, dramski pedagog i glumački instruktor, Zagreb

srijeda, 31.8.-petak, 2.9.2011.ujutro10,00 – 14,00

Za razliku od većine glumačkih radionica koje se bave određenim procesima rada glumca na sebi ova se radionica bavi rezultatom, tj. glumačkom učinkovitošću ili načinima kako uz što manje uloženih sredstava (vremena, energije, proba…) doći do kvalitetnog rezultata – uloge, lika, ili razrješenja konkretnog glumačkog problema. Vremena za naš dramski rad je malo, i čini nam se, sve manje. Slično je i sa sredstvima koje uspijevamo osigurati za naše projekte. Od nas se traži da sa smanjenim sredstvima ostvarujemo jednake ili još bolje rezultate. Audicija za različite televizijske i kazališne projekte je sve više – zahtjeva se brza reakcija bez mnogo „mudrovanja“. Naravno da kvalitetan projekt zahtijeva ulaganje određenog vremena, novaca i energije, no postoje tehnike, „prečice“, koje nam mogu omogućiti da to vrijeme značajno skratimo. Ova radionica se bavi upoznavanjem s tim tehnikama i njihovom primjenom u konkretnom odgojno-dramskom projektu.

Denis Patafta preko petnaest godina radi s djecom i mladima, s amaterima i profesionalcima, u brojnim kazalištima i kulturnim centrima u Hrvatskoj i u inozemstvu. Pokretač je i voditelj festivala studentskog kazališta Test u Zagrebu te član Izvršnog odbora Međunarodne organizacije sveučilišnih kazališta. Jedan je od osnivača Zagrebačkog glumačkog studija gdje se njeguje «gluma po metodi». Bio je polaznik Učilišta ZKM-a i pohađao je brojne radionice različitih glumačkih i dramskopedagoških tehnika. Vodio je niz radionica «metode» u Hrvatskoj i inozemstvu. Kao dramski pedagog radio je u Učilištu ZKM i Dramskom studiju Zorin doma u Karlovcu. Voditelj je Studentskog kazališnog studija SC u Zagrebu te dramski pedagog u Dramskom studiju DK Dubrava, a vodi i dramsku družinu u privatnoj srednjoj školi “LINigra” u Zagrebu. Jedan je od osnivača Hrvatskog centra za dramski odgoj i trenutno obnaša dužnost njegova predsjednika.

Program UČIMO ZAJEDNO, RASTEMO ZAJEDNO! – dramski odgoj i kazališta kao sredstvo poticanja inkluzije Roma

logoinklrom

MEĐUNARODNI ODGOJNI PROJEKT

ODGOJNA DRAMA I KAZALIŠTE KAO SREDSTVO POTICANJA INKLUZIJE ROMA

Pokretač i glavni nositelj: Programski odjel za umjetnost i kulturu Zaklade „Otvoreno društvo“ – Budimpešta

inkl1

PROGRAM ZA HRVATSKU 2011 – 2012.

UČIMO ZAJEDNO, RASTEMO ZAJEDNO!

Nositelj programa: Hrvatski centar za dramski odgoj

Program su podržali: Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa RH, Agencija za odgoj i obrazovanje RH

inkl2

Glavna zadaća nacionalnog programa:

Osnaživanje i pružanje stručne metodičke pomoći učiteljima, odgajateljima, stručnim suradnicima i pomagačima u odgoju i nastavi u školama s većim brojem romske djece i učenika za njihovo učinkovito uključivanje u proces obrazovanja te odgoja za suživot, demokratsko građanstvo i kulturnu participaciju.

inkl3 inkl4
inkl5 inkl6a

Ostvareni ciljevi nacionalnog programa u šk. god. 2011 – 2012:

  • 5 radionica dramsko-pedagoških igara i postupaka za funkcionalnu socijalnu, jezičnu i kulturnu inkluziju romske djece u odgojno-obrazovni proces i sustav u Međimurju, Zagrebu, Sisku i Slavonskom Brodu (90 sudionika)
  • 3 radionice osnovnih postupaka odgojne drame i forum-kazališta za poticanje javnog osobnog komuniciranja, izražavanja stavova, društvene suradnje i rješavanja sukoba u Međimurju, Zagrebu i Slavonskom Brodu (71 sudionik)
  • Završni ocjenski susret stručnih timova i sudionika projekta iz BiH, Hrvatske i Srbije u Kazališnom kampu Tirena u Pazinu
  • Prepoznavanje i poticanje skupina i pojedinaca (prosvjetnih djelatnika, učenika, Roma i ne-Roma, skupina, škola i udruga) motiviranih i spremnih da usvajaju, šire i razvijaju iskustva i znanja stečena u okviru proje
inkl6

inkl8

inkl7

inkl9 ink10 ink11
inkl12 inkl13 inkl14

 

SUDIONICI SU REKLI…

O  primjeni dramsko-pedagoških metoda:

„Radionica mi je ponudila postupke koji će moju nastavu učiniti dinamičnijom, pristupačnijom učenicima i, nadam se, interesantnijom.“ (predmetna učiteljica)

„Jako su korisne kao metode ponavljanja gradiva; na jednostavan način uključuju svu djecu u aktivnosti.“

„Omogućuju lakše svladavanje nastavnog gradiva, stvaraju vedro raspoloženje i motiviranost za nove sadržaje.“

„Pomažu romskim učenicima u boljem praćenju nastave i uključivanju u razred kao zajednicu.“

„Na ovaj način nastava i obrazovanje su zanimljiviji, učenici bolje pamte.“ (razredne učiteljice)

„Svi postupci su primjenjivi za svu djecu, bez obzira na to jesu li Romi ili ne.“ (školska pedagoginja)

„Razvija se bolja komunikacija s djecom i među djecom, ‘razbija’ se standardni frontalni rad, koji mnogo previše koriste učitelji u nastavi.“ (razredni učitelj)

„Dramatizacija uveliko obogaćuje način rada u svim nastavnim predmetima i svim dijelovima sata. Koristit ću je više nego do sada!“ (razredni učitelj)

„Obavezno bi trebalo još takvih kvalitetnih radionica/seminara sa još puno, puno takvih igara! Hvala na igrama!“ (odgajateljica)

„Dramske metode vrlo su korisne u svakom nastavnom predmetu, ali ih nitko nije imao prilike naučiti na učiteljskim fakultetima.“ (predmetni učitelj)

„Što više koristiti dramske metode u nastavi i izvan nje, ispraksirati se, steći dobra iskustva i kvalitetno ih ugraditi u nastavu.“ (predmetna učiteljica)

inkl6 inkl8 inkl7

 

O metodama odgojne drame i  forum-kazališta:

„Nasilje je nešto s čime se svakodnevno borimo. Upravo ove metode mislim da su vrlo primjenjive u osvjetljavanju problematike nasilja.“ (socijalna pedagoginja)

„Ovaj pristup razvija suosjećanje, dublje promišljanje osjećaja i problema te potiče na njihovo rješavanje…“ (razredni učitelj)

„Korisno, edukativno, sloboda izražavanja na drugačiji način.“ (stručni suradnik-defektolog)

inkl18 inkl19 inkl20
inkl22 inkl21 inkl23

 

O romskim učenicima:

„Treba im što više dramsko-pedagoških igara, što više to im je korisnije…“ (romski pomagač u predškolskom odgoju)

„Što više se s njima igrati, da ‘nauče’ kako se igrati, jer tako napreduju.“ (predmetni učitelj)

„Romska djeca lakše uče kroz glumu i više koriste kinestetički dio inteligencije, pa kroz igru jednostavnije uče i ne osjećaju se nekompetentnima za učenje, veća je motivacija, učenje postaje igra.“ (predmetni učitelj)

„Za našu djecu dramske su igre jako korisne i neka samo bude što više aktivnosti.“ (romski pomagač)

inkl6 inkl8 inkl7

PROGRAM ZA HRVATSKU 2012 – 2013.

„NEKA SE ČUJE I NAŠ GLAS!“

Glavne zadaće i ciljevi nacionalnog programa u šk. god. 2012 – 2013:

Edukacijski program 1:

Dramsko-pedagoške radionice za rad s romskim učenicima u nižim razredima osnovne škole

Potvrđene tijekom protekle školske godine kao vrijedan i učinkovit oblik stručne pomoći radionice potiču funkcionalnu socijalnu, jezičnu i kulturnu inkluziju romske djece u odgojno-obrazovni proces i sustav u nižim razredima osnovne škole. Radionice su namijenjene učiteljima, odgajateljima, (pred)školskim stručnim suradnicima i pomagačima u odgoju i nastavi u školama s većim brojem romske djece u Međimurskoj, Varaždinskoj, Primorsko-goranskoj i Istarskoj županiji.

Edukacijski program 2:

„Forum-kazalište za socijalnu integraciju u školi“

Skupina educiranih učiteljica i stručnih suradnica osnovne škole dr. Vinka Žganca iz Zagreba oblikovat će sa svojim učenicima program forum-kazališta namijenjen višim razredima osnovne škole u kojem će se uz aktivno sudjelovanje učenika-gledatelja prorađivati njima primjerene teme i problemi međuljudskih odnosa i napetosti, različitih identiteta te oblikovanja skupnih i individualnih vrijednosnih uvjerenja s ciljem odgoja za suživot, demokratsko građanstvo i kulturnu participaciju. Predstave forum-kazališta izvodit će se u školama na području grada Zagreba te u drugim županijama s većim brojem romskih učenika.

 

Edukacijski program 3:

Radionica primijenjenog kazališta „Forum-kazalište za socijalni i kulturni razvoj Roma“

Osnovna zadaća ovog programa jest upoznati aktiviste i članove romskih udruga s kazališnim i dramsko-pedagoškim metodama (forum-kazalište i srodni dramsko-pedagoški postupci) kao učinkovitim načinima kulturno-umjetničkog izražavanja, osvješćivanja i raspravljanja društvenih problema, razvijanja kulture javnog nastupanja, oblikovanja i izlaganja vlastitih stavova te vidljivijeg javnog djelovanja kako u vlastitoj romskoj zajednici tako i u širem društvenom okružju.

Posebna zadaća radionice jest oblikovati i sa sudionicima uvježbati jednu ili više forum-priča, te ih izvoditi ih kao forum-predstave u romskim zajednicama Brodsko-posavske županije te Slavonije i Baranje, kao i u drugim romskim zajednicama u Hrvatskoj.

inkl6 inkl8 inkl7

Dramski odgoj br. 17

dramski_odgoj_17Poštovani čitatelji,

Pred Vama je 17. broj Dramskog odgoja te se nadam da ćete ga sa zanimanjem „prolistati“. Riječ „prolistati“ namjerno stavljam u navodnike budući da će ovaj broj časopisa, zbog nedostatka financijskih sredstava, biti dostupan samo na mrežnim stranicama Hrvatskog centra za dramski odgoj.

Nažalost, ovaj put, iz raznih razloga, nije bilo moguće popratiti raznolika i bogata događanja u našoj udruzi. Dogodila su se, naime, dva godišnja Sabora kao i dvije dodjele Nagrada Hrvatskog centra za dramski odgoj. Bilo je tu zanimljivih i poučnih radionica, lijepe i svečane atmosfere dodjele nagrada.

Nedostaju i neke uobičajene rubrike, pa sam umjesto njih obnovila rubrike Razgovaramo i Osmišljena praksa koje su bile prisutne u starijim brojevima našega glasila. Uvela sam i novu rubriku Predstavljamo u kojoj se bavimo dramskim radom naših članica i članova izvan HCDO-a, u nekim drugim udrugama ili institucijama, te predstavljamo članice i članove koji žele s nama podijeliti svoju dobru praksu.

Odmah na početku časopisa, očekuje Vas rubrika Iz života udruge u kojoj ćete pronaći tekst Marijane Peršić o radionici procesne drame Allana Owensa koja se zbila u Puli te prikaz radionice koju je Ljubica Beljanski Ristić održala u Zagrebu iz pera Maše Rimac Jurinović.

Slijedi tekst Katarine Kolege o različitim dramsko-pedagoškim praksama iz raznih krajeva svijeta te intervju s Krunom Tarle koji otvara sasvim drugačiji pogled na lutkarstvo.

Temat ovoga broja Dramskog odgoja jest Od nastavnog sata do predstave. Tu ćete pronaći tekstove Nataše Jurić Stanković, Roberte Rudele, Nataše Roginek te Miroslava Artića čiji rad ne pripada tematu u strogom smislu te riječi, no istražuje primjenu dramskih metoda u nastavi etike.

U rubrici Predstavljamo možete pročitati tekst Dubravke Granulić o kazalištu sjena u nastavi hrvatskog jezika koji je inspirirao i naslovnicu ovog broja, te rad Snježane Krpes o primjeni forum kazališta u okviru kampanje protiv fizičkog kažnjavanja djece. Ksenija Lekić piše o Udruzi Ogrc čija je suosnivačica te koja, uz ostale aktivnosti, njeguje i dramski odgoj. Ivana Marijančić govori o Studiju Kubus i njegovim aktivnostima vezanim uz dramsku pedagogiju. Slijede tekstovi Tanje Tole o lutkarskom stvaralaštvu potaknutom pričama Ivane Brlić-Mažuranić te Vanje Zanze o projektu Zemlja bez granica u Osijeku.

Zadnji rad ovoga broja je moj tekst o dramskim postupcima u nastavi koji nastoji dati jedan mogući odgovor na pitanje zašto ih primjenjivati u nastavi.
Želim Vam puno uspjeha i radosti u Vašem dramskom radu!

Vaša urednica,

Ozana Iveković

9. kazališni kamp u Pazinu

TEATAR TIRENA organizira :

kazalisni_kamp-_9

u Pazinu od 30.07. do 6.08.2011.

Za suvremen pristup nastavi i vannastavnim aktivnostima
Naučite nove metode rada za sve zahtjevnije uvjete u kojima živimo

TEMA: PROSTOR I PROMJENE/ PROSTOR PROMJENE

Kako napraviti kazališnu predstavu, kako dramske tehnike upotrijebiti u nastavi različitih predmeta ili prevenciji nepoželjnog ponašanja, kako kreativno provesti slobodno vrijeme

Na kampu možete učiti o glumi, režiji, dramaturgiji, pjevanju i plesu, kako igrom i improvizacijom doći do teksta i predstave,

… kako osvježiti nastavni proces ili voditi dramsku grupu

RADIONICE: OD IDEJE DO KAZALIŠNE PREDSTAVE * KAZALIŠTE I MOĆ *INTERAKTIVNO KAZALIŠTE * KAZALIŠTE I PROSTOR *

Najkompletnija edukacija iz područja dramskog odgoja u Hrvatskoj

PRIJAVE do 15.07.2012, odnosno do popunjenja radionica
Cijena: 2 250,00
(7 noćenja, obroci, kotizacije za radionice)

Teatar TIRENA,  tel/fax 01  374 5712, 3077410,

e.mail: teatartirena@gmail.com,  koordinator programa: Darko Horvat mob. 091 523 6119

http://www.tirena.hr

Međunarodni dan dramskog odgoja – 27. studenoga

Poštovani članovi, suradnici, prijatelji i podržavatelji dramskog odgoja!

Približava se 27. studenoga, Međunarodni dan dramskog odgoja, dan kad su svi dramski pedagozi i njihove nacionalne organizacije i ustanove pozvani da javno obilježe i posvjedoče važnost svog odgojno-umjetničkog rada. Hrvatski centar za dramski odgoj ove će godine po treći put obilježiti taj dan dodjelom svojih godišnjih nagrada i priznanja pojedincima i organizacijama za razvijanje i doprinose dramskom odgoju i kazališnom odgoju. Nagrade i priznanja dodjeljuju se pojedincima, ustanovama i organizacijama za značajnije trajne te posebne i iznimne doprinose dramskom odgoju.

Nagrade i priznanja bit će uručene ovogodišnjim dobitnicima na svečanosti koja će održati u nedjelju 27. studenog u 20,00 sati u Dječjem kazalištu Dubrava u Zagrebu.

Nakon svečane dodjele bit će prikazana nagrađivana predstava „Nasilje“ u izvedbi Dramskog studija Dječjeg kazališta Dubrava.

Tom prilikom bit će pročitana i prigodna poruka povodom Međunarodnog dana dramskog odgoja koju je ove godine na našu molbu napisao Sead Đulić,istaknuti dramski pedagog, redatelj, glumac i umjetnički direktor Mostarskog teatra mladih 1974, te osnivač i direktor Centra za dramski odgoj Bosne i Hercegovine.

Poruka Seada Đulića za Svjetski dan dramskog odgoja (356)

Poruku Vam šaljemo uz molbu i nadu da ćete naći trenutak da je u nedjelju 27.11.2011. pročitate na predstavi, radionici, dramskom satu ili u nekoj drugoj javnoj prigodi.

U prilogu Vam šaljemo cjelovitu obavijest o dobitnicima ovogodišnjih nagrada i molimo Vas da je proslijedite svima za koje smatrate da bi ih to moglo zanimati.

Obavijest o nagradama HCDO 2011 (368)

Također Vas pozivamo, ako možete, da dođete na našu središnju proslavu i dodjelu nagrada i priznanja u Dječje kazalište Dubrava.

Za Hrvatski centar za dramski odgoj:

Vlado Krušić, tajnik

Poruka za Međunarodni dan dramskog odgoja 2011.

U SLUŽBI BUDUĆNOSTI

Današnje okupljanje u povodu Međunarodnog dana dramskog odgoja istinski je odraz ogromnog potencijala što ga ima drama i teatar kada su upotrebljeni kao alati za odgoj djece i mladih ljudi, te mobiliziranje zajednica i premošćivanje svega onoga što nas muči i što nas razdvaja.

Mi koji se svakodnevno bavimo ovim društveno korisnim radom to znamo, ali da li to zna naše okruženje i naša društvena zajednica?

Da li oni znaju koliku i kakvu snagu ima drama i teatar kada su upotrebljeni kao sredstva za učenje, rješavanje konflikta, pomirenje, oslobađanje od predrasuda i trauma, za prevazilaženje stereotipa, kada su upotrebljeni za gradnju mostova među ljudima, narodima, zajednicama…?

Jesu li oni ikada pomislili kako bi drama i teatar mogli biti jedno moćno oruđe za mijenjanje svijeta u kojem živimo?

Jesu li oni ikada dali šansu drami i teatru, kao jednoj izravnoj mogućnosti utjecanja na sukobe i sve životne tokove, da pokaže svoju snagu?

Mi jesmo, jer mi se, u dramskoj fikciji, radeći sa pojedincem, strogo držimo principa da je dramski odgoj pravo svih, a ne privilegija samo odabranih ili nadarenih. Vodeći tako brojne pojedince u dramski svijet učimo ih lakše se suočavati i nositi sa svim tokovima tog svijeta, koji nije ništa drugo do odraz onog svijeta u kojem ti pojedinci žive. To i takvo suočavanje ohrabruje i osnažuje sve učesnike tog procesa i oplemenjuje ih da odrastaju u bolje i sretnije ljude.

Nije li zbir tih pojedinaca, boljih i sretnijih ljudi, ono čemu teže naše zajednice i društvo u cjelini?

Kada bi oni koji odlučuju svaki stoti euro, dakle 1 %, novca utrošenog za brojne medikamente, bolničke kapacitete, zatvorske ustanove, simpozije o maloljetničkoj delikvenciji i slično utrošili na razvoj dramskog odgoja, koji djeluje preventivno, koji razvija kreativne potencijale i kroz igru u dramskoj fikciji sve učesnike procesa vodi ka direktnom suočavanju sa svim problemima i na kraju katarzi, onda bi zasigurno onih preostalih 99 % moglo biti upotrebljeno za druge, potrebnije stvari, jer ne bi bili potrebni za ono za što se danas troše.

Dramski odgoj je snaga koja daje smisao našim životima danas i u isto vrijeme otvara svijet mogućnosti za pojedinca, a time i zajednicu. Na ovakav način dramski odgoj pruža pojedincu priliku novog rođenja temeljenog na novootkrivenom znanju i drugačijem razumijevanju stvarnosti.

U provođenju društvenih promjena i reformi zajednica, dramski odgoj u svijetu već je polučio značajne rezultate. Sve je veći broj priča o uspjesima dramskog odgoja koji je mobilizirao javnost i izgradio svijest o njegovoj potrebi. I mi svjedočimo brojnim takvim primjerima.

Zato je nemoralno šutjeti u vremenima kao što su naša, šutjeti o moći dramskog odgoja.

Zato je nemoralno dopustiti onima koji ne razumiju o čemu mi govorimo da sami kreiraju naš svijet.

Pozivam vas na Svjetski dan dramskog odgoja da promislite o toj mogućnosti i prihvatite dramski odgoj kao univerzalno oruđe za dijalog, prevenciju mnogih društvenih devijacija, društvene promjene i reforme, za odrastanje bolje i sretnije mladosti naše zajednice.

Dramski odgoj je jednostavna, ljudska, jeftinija i daleko moćnija alternativa svemu što se u ime naše bolje i sretnije budućnosti danas poduzima.

Ne čekajte, djelujte u ime budućnosti!

Sead Đulić

adobepdf_icon Poruka Seada Đulića za Svjetski dan dramskog odgoja (356)